Contact تماس با ما
Video Clips ويدئو
مشخصات فيلمها
English Site   English Site
 
 
آخرين فيلمها
خوابهای دنباله دار
خوابهای دنباله دار(1388)
گالري عكس ، تيزر
بچه هاي ابدي
بچه هاى ابدى(1385)
گالري عكس ، تيزر
روياي خيس
روياي خيس(1384)
گالري عكس ، تيزر
شمعي در باد
شمعي در باد(1382)
گالري عكس ، تيزر
عشق بدون مرز
شمعي در باد(1382)
گالري عكس ، تيزر
 
 
   
   
       تاريخ درج خبر :10/11/88

پوران درخشنده كارگردان فيلم «خواب‌هاي دنباله‌دار» با انتقاد از برخورد با معلولان در جامعه گفت: چرا كساني كه مشكل ذهني ندارند بايد به مدرسه استثنايي بروند.

نشست نقد و بررسي فيلم «خواب‌هاي دنباله‌دار» شامگاه جمعه با حضور پوران درخشنده كارگردان اين فيلم در مجموعه سه سينما هويزه مشهد برگزار شد.
پوران درخشنده در اين نشست گفت: اين فيلم در مورد كودكي بود كه خواب مي‌بيند و يا در ذهن خود دغدغه‌هايي را همراه مي‌سازد و در عين حال دختري مستقل است به اين خاطر كه در مهماني نه‌تنها از برادر خود بلكه از يكي از فرزندان فاميلشان نيز مراقبت مي‌كند.
وي افزود: او كه روز بعد مهماني امتحان دارد در همان شب خواب معلم خود را كه وابستگي خاصي هم داشته مي‌بيند كه نخست تصادف مي‌كند و پس از آن ما را ديگر خواب‌هاي خود و پشت سر هم و در فرصت‌هاي مختلف همراه مي‌سازد.
درخشنده ادامه داد: اين فيلم نه‌تنها براي كودكان بلكه در مورد كودكان و آگاهي جامعه، خانواده و مسئولان بود و نيز تنها در اين فيلم شخصيت محوري الناز نيست بلكه ريحانه است كه از طريق ريحانه به الناز مي‌رسيم و الناز دختري است كه دو، سه سال قبل از مدرسه اخراج شده است اما توانايي درس خواندن را دارد و در 20 دقيقه پاياني فيلم هم مي‌بينيم كه الناز از طريق معلم خود در يك انبار و يا شوفاژخانه كلاس درسي را تشكيل مي‌دهد و روي تخته نوشته مي‌شود من در كلاس درس مي‌خوانم.
وي ادامه داد: ريحانه در ادامه اين فيلم در زماني كه ماجراي خواب خود را براي مسئولان مدرسه و معلم خود تعريف مي كند پس از آن به دليل استرس حتي در دستشويي به روي او قفل مي‌شود و تمامي اين جريانات ساختار جديد و با تلفيق زمان، موقعيت و فضاها بود.
درخشنده خاطر نشان كرد: برخي معلولان مانند الناز كه تنها معلول جسمي و حركتي هستند ذهن آنها احتياج به آموزش دارد و بايد گفت كه چرا كساني كه مشكل ذهني ندارند بايد به مدرسه استثنايي بروند.
وي با بيان اينكه دغدغه من انسان است، اذعان داشت: بايد به معلولان توجه داشت و آنها هم مانند ما انسان هستند و انسان، انسان است حتي اگر معلول باشد.
وي در پاسخ به اينكه پليس چه نقشي داشت، گفت: طبيعي است كه در هر زماني كه ما كسي را گم مي‌كنيم سراغ پليس مي‌رويم اما در اين فيلم پليس اهل مطالعه بود و حتي كتاب‌هاي تعبير خواب و ... را مي‌خواند و خواب‌هاي آن كودك را هم دنبال مي‌كرد.
درخشنده در ادامه با اشاره به شرايط بودجه در فرهنگ و سينما در كشور اظهار داشت: بودجه كم است و نمي‌دانم مسئولين چه كارهايي را در اين راستا انجام دادند اما بايد به گونه‌اي شود كه كارگردان‌ها و علاقه‌مندان به سينما و فرهنگ و هنر بتوانند در شهرستان‌ها و ديگر استان‌ها به‌خوبي فعاليت كنند.
فيلم «خواب‌هاي دنباله‌دار» آخرين ساخته پوران درخشنده همچون آثار قبلي اين فيلمساز در ژانر كودك و با نگاه روان‌شناسي و ملودرام ساخته شده است.
پوران درخشنده و بنياد سينمايي فارابي تهيه كننده، محمود آيدن، پوران درخشنده و مهران احمدي فيلنامه‌نويسان، فريد فرامرزي فيلمبردار و فرشته صدرعرفايي، عليرضا خمسه، مهران احمدي، عزت‌الله رمضاني‌فر، پانته‌آ بهرام و آرميتا مرادي از جمله بازيگران اين فيلم هستند.

بازگشت >>
جستجو