| 
	
  | 
     | 
     | 
     | 
     | 
     | 
     | 
     |  | 
    
      
        |    | 
          | 
       
      
         | 
          | 
          | 
          | 
       
      
         | 
       
      
      
      
        
          
            
              
                
                  
                    پوران درخشنده، فيلمساز و تهيه كننده، ضمن بيان اين مطلب به سايت خبري ـ تحليلي سوره سينما افزود: در اين زمان منتقدين متخصص و باسابقه يا هيچ نقدي نمي نويسند و يا اگر مي نويسند، فقط درباره برخي فيلم ها مي نويسند. به همين خاطر به بيراهه رفته ايم و كمتر شاهد نوشته شدن نقدي خوب و مفيد و تأثيرگذار هستيم.
  | 
                   
                                 | 
               
             
            
              
                | 
                   وي افزود: ميزان تأثيرپذيري نقد فيلم بر مخاطب و سازندگان اثر خيلي كم رنگ و مثل   حبابي است كه فقط زمان برگزاري جشنواره فيلم فجر مي تركد! 
                    كارگردان «پرنده كوچك   خوشبختي» و «عشق بدون مرز» در ادامه به انتقاد شديد از فضاي كنوني نقد سينما پرداخت   و گفت: اين روزها خيلي كم نقد مي خوانيم و بيشتر با مطالبي روبرو هستيم كه فقط   گزارشي از يك فيلم روي پرده هستند. وقتي كه فيلم ها با نگاهي كارشناسانه و نقادانه   تحليل و بررسي نمي شوند؛ مخاطب براي انتخاب فيلم فقط به سر در سينماها نگاه مي كند   و اين در صورتي است كه منتقد بايد به انتخاب اثر توسط مخاطب براي ديدن كمك   كند. 
                    كارگردان «بچه هاي ابدي» و «شمعي در باد» سپس به چگونگي پديد آمدن اين   شرايط در نقد سينماي امروز پرداخت و گفت: اين روزها افرادي بدون شناخت از دانش   سينما و فرم و محتواي آن وارد روزنامه ها و نشريات شده اند و خيلي راحت و سريع و   بدون دانش كافي سينمايي به اظهار نظر درباره آثار مي پردازند.  
                    پوران درخشنده در   ادامه به شاخصه هاي يك منتقد سينما اشاره كرد و گفت: كسي كه مي خواهد به نقد فيلم   بپردازد بايد بر تمام عناصر سينما اشرافي كافي داشته باشد. يعني كارگرداني،   فيلمبرداري، تدوين، موسيقي، دكوپاژ و ميزانسن را بايد بشناسد تا به تحليل يك فيلم   بپردازد. در واقع بايد رنگ، نور، بازي ها، ميزانس و اشيا، صحنه براي منتقد معناي   خاص خود را داشته و از آنها درك درستي داشته باشد. علاوه بر اين موارد، منتقدان   سينما بايد درام را بشناسند و با ابزارهاي بيان سينمايي آشنا باشند و كنش و واكنش   ها در يك اثر را درك كنند. 
                    درخشنده در ادامه به انتقاد از فرهنگ نقدنويسي كنوني   در سينماي ايران پرداخت و خاطرنشان كرد: امروزه نقد بي غرضي نمي شناسم و بيشتر اين   مطالب به قصد حال گيري نوشته مي شوند و اين در صورتي است كه يك منتقد بايد مخاطب و   سازنده اثر را در مسيري درست قرار دهد و به دانايي و آگاهي بيشتر آنها كمك كند و   راهگشا باشد نه اينكه چون X يا Y آن را ساخته اند؛ به تحليل هاي خوب و يا بد از آن   بپردازند. منتقد بايد درك كند كه فيلمسازي كه فيلم اولش را ساخته، نياز به رهنمود   دارد و منتقد در اين ميان ممكن است مسير را به غلط به او نشان دهد. در واقع منتقد   بايد با بيان و نگاهي كه به اثر مي اندازد، راه را براي سازنده باز كند و به   انديشيدن وادارش كند. 
                    تهيه كننده فيلم «بيست» در پايان گفت: يك منتقد حرفه اي   بايد تفسير درستي از محتوا ارائه دهد و در نقدش لايه هاي پنهاني اثر را كشف كند. او   بايد من فيلمساز را از سطح دور كند و به عمق بكشاند و لايه هاي بيروني كه نديده ام   را به من بنماياند. 
                    | 
               
              | 
         
       
       | 
     | 
    
	
	
	 |