Contact تماس با ما
Video Clips ويدئو
مشخصات فيلمها
English Site   English Site
 
 
آخرين فيلمها
خوابهای دنباله دار
خوابهای دنباله دار(1388)
گالري عكس ، تيزر
بچه هاي ابدي
بچه هاى ابدى(1385)
گالري عكس ، تيزر
روياي خيس
روياي خيس(1384)
گالري عكس ، تيزر
شمعي در باد
شمعي در باد(1382)
گالري عكس ، تيزر
عشق بدون مرز
شمعي در باد(1382)
گالري عكس ، تيزر
 
 
   
   
       تاريخ درج خبر :20/10/88

پوران درخشنده، فيلمساز و تهيه كننده، ضمن بيان اين مطلب به سايت خبري ـ تحليلي سوره سينما افزود: در اين زمان منتقدين متخصص و باسابقه يا هيچ نقدي نمي نويسند و يا اگر مي نويسند، فقط درباره برخي فيلم ها مي نويسند. به همين خاطر به بيراهه رفته ايم و كمتر شاهد نوشته شدن نقدي خوب و مفيد و تأثيرگذار هستيم.

وي افزود: ميزان تأثيرپذيري نقد فيلم بر مخاطب و سازندگان اثر خيلي كم رنگ و مثل حبابي است كه فقط زمان برگزاري جشنواره فيلم فجر مي تركد!
كارگردان «پرنده كوچك خوشبختي» و «عشق بدون مرز» در ادامه به انتقاد شديد از فضاي كنوني نقد سينما پرداخت و گفت: اين روزها خيلي كم نقد مي خوانيم و بيشتر با مطالبي روبرو هستيم كه فقط گزارشي از يك فيلم روي پرده هستند. وقتي كه فيلم ها با نگاهي كارشناسانه و نقادانه تحليل و بررسي نمي شوند؛ مخاطب براي انتخاب فيلم فقط به سر در سينماها نگاه مي كند و اين در صورتي است كه منتقد بايد به انتخاب اثر توسط مخاطب براي ديدن كمك كند.
كارگردان «بچه هاي ابدي» و «شمعي در باد» سپس به چگونگي پديد آمدن اين شرايط در نقد سينماي امروز پرداخت و گفت: اين روزها افرادي بدون شناخت از دانش سينما و فرم و محتواي آن وارد روزنامه ها و نشريات شده اند و خيلي راحت و سريع و بدون دانش كافي سينمايي به اظهار نظر درباره آثار مي پردازند.
پوران درخشنده در ادامه به شاخصه هاي يك منتقد سينما اشاره كرد و گفت:‌ كسي كه مي خواهد به نقد فيلم بپردازد بايد بر تمام عناصر سينما اشرافي كافي داشته باشد. يعني كارگرداني، فيلمبرداري، تدوين، موسيقي، دكوپاژ و ميزانسن را بايد بشناسد تا به تحليل يك فيلم بپردازد. در واقع بايد رنگ، نور، بازي ها، ميزانس و اشيا، صحنه براي منتقد معناي خاص خود را داشته و از آنها درك درستي داشته باشد. علاوه بر اين موارد، منتقدان سينما بايد درام را بشناسند و با ابزارهاي بيان سينمايي آشنا باشند و كنش و واكنش ها در يك اثر را درك كنند.
درخشنده در ادامه به انتقاد از فرهنگ نقدنويسي كنوني در سينماي ايران پرداخت و خاطرنشان كرد: امروزه نقد بي غرضي نمي شناسم و بيشتر اين مطالب به قصد حال گيري نوشته مي شوند و اين در صورتي است كه يك منتقد بايد مخاطب و سازنده اثر را در مسيري درست قرار دهد و به دانايي و آگاهي بيشتر آنها كمك كند و راهگشا باشد نه اينكه چون X يا Y آن را ساخته اند؛ به تحليل هاي خوب و يا بد از آن بپردازند. منتقد بايد درك كند كه فيلمسازي كه فيلم اولش را ساخته، نياز به رهنمود دارد و منتقد در اين ميان ممكن است مسير را به غلط به او نشان دهد. در واقع منتقد بايد با بيان و نگاهي كه به اثر مي اندازد، راه را براي سازنده باز كند و به انديشيدن وادارش كند.
تهيه كننده فيلم «بيست» در پايان گفت: يك منتقد حرفه اي بايد تفسير درستي از محتوا ارائه دهد و در نقدش لايه هاي پنهاني اثر را كشف كند. او بايد من فيلمساز را از سطح دور كند و به عمق بكشاند و لايه هاي بيروني كه نديده ام را به من بنماياند.

بازگشت >>
جستجو